SPRÁVNÝ VÝBĚR ELEKTROKOLA

Žádné elektrokolo není "univerzální", proto se nevyplácí výběr elektrokola podcenit. 

"Život je jako jízda na kole. Abyste udrželi balanc, musíte se neustále pohybovat dopředu." - Albert Einstein


Nejdůležitější parametry při výběru elektrokola:

1. KATEGORIE ELEKTROKOL:

Zásadní je otázka: "Kam budu na svém elektrokole nejčastěji jezdit?"

MĚSTSKÁ/SKLÁDACÍ

Pro tato elektrokola je typický nízký nástup a pohodlný, vzpřímený posez. Městské elektrokolo je ideálním parťákem pro cesty na nákupy či do práce.

TREKOVÁ/KROSOVÁ

Pokud milujete cykloturistiku, tento segment je přesně pro vás. Důraz je u těchto elektrokol kladen na dojezd a pohodli i při výletech přes 100 km.

HORSKÁ

Pokud se cítíte lépe v terénu než na silnici, bude pro vás správnou volbou pořádný "horák". Vysoký točivý moment motoru a perfektní odpružení vám pomůže zdolávat technický terén.

CELOODPRUŽENÁ

Jak říkají zkušení jezdci "celopéro" je určeno pro jezdce, kteří to myslí opravdu vážně. Vysoký zdvih vidlice, odpružená zadní stavba a maximální krouťák nabroušeného motoru.

2. TYP POHONU

NÁBOJOVÝ POHON

Nábojový pohon je zatím stále nejrozšířenějším systémem pohonu elektrokol. Je tomu tak zejména kvůli nízkým pořizovacím i provozním nákladům. Zejména servis nábojových motorů je takřka zadebatelný, a to i přes z pravidla delší životnost.

Vhodný je tento systém pohonu hlavně pro městská kola a rekreační cyklisty.

Výhody: Nízká cena, dlouhá životnost, možnost jízdy bez asistence, levný servis, PAS senzor nevyžaduje tlak do pedálů

Nevýhody: Vyšší hmotnost zadní stavby, chybí možnost dávkovatelnosti (u PAS senzoru), složitější oprava defektu zadního kola

STŘEDOVÝ POHON

Zejména v terénu, kde nábojovému motoru již dochází dech, můžete plně využít potenciál středového motoru. Točivý moment a možnost dávkovatelnosti síly posouvá nejen technické hranice jízdy. Se středovým pohonem hravě vyjedete i na nejstrmější lesní stoupání. 

Tento pohon je nejvíce využíván u horských a celoodpružených elektrokol..

Výhody: Větší síla, dávkovatelnost výkonu, plně využíváte řazení kola, těžiště uprostřed kola

Nevýhody: Vyšší pořizovací i provozní náklady, nutnost řadit s rozmyslem a ve správný čas

3. BATERIE - DOJEZD

Co vše ovlivňuje dojezd elektrokola?

Jeden z nejrelativnějších údajů ze světa elektrokol je právě dojezd. Terén, zvolená míra asistence, hmotnost jezdce, výkonost jezdce, ale i nahuštění pneumatik či protivítr velmi značně ovlivňují dojezd elektrokola.

Dnešní trend je udávat maximální možný dojezd, tento údaj je sice reálný, ale pouze v optimálních podmínkách. Pokud jste rekreační jezdci, a přecházíte na své první elektrokolo počítejte z udávaného dojezdu polovinu jako realitu.

Více než udávaný dojezd by vás měla zajímat kapacita baterie, to je totiž jediná změřitelná veličina. Kapacita baterie se udává v amperhodinách (Ah) či watthodinách (Wh), přičemž pokud systém pracuje s napětím 36V, platí že 1Ah = 36 Wh. Čím vyšší bude kapacita baterie, tím vyšší bude dojezd.

Průměrná a pro většinu jezdců dostatečná kapacita je v dnešní době 13Ah/500Wh, můžete však zakoupit 

4. VELIKOST RÁMU

Velikost a geometrie rámu 

Jakmile již máte vybraný model i všechny výše uvedené parametry, přichází na řadu velikost rámu. Na internetu najedete mnoho tabulek, které výrobci poskytují pro určení velikosti rámu dle vaší výšky. Tyto tabulky sice poskytnou hrubou představu o tom, jakou velikost byste měli zvolit, nicméně nedoporučujeme zakoupit elektrokolo bez řádného projetí a vyzkoušení.

Pokud elektrokolo zkoušíte u nás, každý model vám před vyzkoušením upravíme přesně pro vaší postavu. Testovací jízdy u nás nejsou limitovány časem ani vzdáleností.   


Nekupujte zajíce v pytli

Ať už si vyberete městskou skládačku nebo celoodpružený horský speciál, vždy si u nás daný model vyzkoušíte ve všech ohledech.


Všechny důležité parametry jako je geometrie rámu, odezva motoru či nastavení torzního snímače je u nás možné vyzkoušet na dvoukilometrové cyklostezce či v technických pasážích a velkých stoupáních přilehlého parku.

Vyzkoušení modelu u nás není omezené vzdáleností ani časem.